tisdag 12 februari 2013

Happy Chinese New Year!

Idag var jag hemma hos min Buddy och hennes familj för att fira nyåret. Med oss var också en annan utbyteselev. Hennes familj var såå snälla mot oss, speciellt hennes föräldrar. Hemma hos dem var också några av deras andra släktingar. Som tur var det ingen dinner utan mer afternoon tea. Vi åt snacks som man brukar äta när man firar det kinesiska nyåret som t.ex. jordnötter, andra konstiga frön, kaka, appelsiner, karkki, red beans osv. Allting som man äter symboliserar nånting som t.ex. våren eller lycka. Av hennes pappa fick vi då "the red envelope" med en liten sedel i. Och av hennes mamma fick vi ett paket med sockrade nötter. Dom va så snälla och ville hela tiden ta bilder av oss :D o hennes mamma tyckte jag såg ut som en docka, hihi! Och jaa, de enda som tala engelska var då min buddy Olly och hennes pappa som tala relativt bra. Annars översatte de vad mamman och de andra sa.

Min buddy med sin kompis och sina föräldrar
 Efter det mötte vi upp fler människor och åkte till Tamshui. Också mina franskisar joina oss. Vet inte riktigt vad Tamshui är, men det låg vid en sjö och det var såååå mycket människor där. Olly sa att det berodde på nyåret. Där fanns massor små butiker och matställen och alla sköt raketer. Vid tog färjan över och gick omkring på andra sidan också.

Tamshui
Efter det tog vi metron till Shilin night market som är Taipeis största nattmarknad. Där gick vi omkring en stund och åt mat. Även där var det jättemycket människor...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar